Pagina's

maandag 11 maart 2013

Op vliegreis ... in onze dromen


Af en toe spreken mijn man en ik af op zijn werk.  Voor een koffietje, of voor een lunch, of rijden we door naar Ikea.  “Op zijn werk?” hoor ik jullie al denken… Jawel, mijn man werkt op een erg leuke plaats!
Altijd wat te beleven, altijd nieuwe mensen, en altijd een leuke sfeer!  Hij werkt op de nationale luchthaven.  Ik kom er erg graag en de kinderen ook!
Wij gaan zelf niet op vakantie met het vliegtuig.  Om financiële redenen, om praktische redenen, maar ook omdat ik het zelf niet graag doe.  Ooit, toen we nog jong en kinderloos waren (20 denk ik) gingen we eens gek doen en op bezoek bij vrienden in de buurt van San Francisco.  Ikzelf had nog nooit op een vliegtuig gezeten.  Maar ik zag er geen graten in!  Ik had de beste compagnon… Mijn (toen nog niet) man had al de hele wereld afgereisd met zijn ouders en uren doorgebracht in het vliegtuig.  Hij werkte al sinds zijn studententijd op de luchthaven, van poetsen van vliegtuigen, tot catering, tot beveiliging en dan later tussen de piloten … Hij had alles over vliegtuigen gestudeerd tijdens zijn studies dus ik was safe!

Ik had alleen niet goed ingeschat dat 16u vliegen zo lang zou zijn.  Ik ben namelijk heel slecht in stilzitten.  En ik word ziek in alles wat beweegt: auto, bus, trein,… en ook vliegtuig.  Nu ja, daar was ik gelukkig wel op voorzien!  Maar ik was toch niet echt relax…
We kwamen aan in New York om over te stappen en ik twijfelde daar al even om van vliegtuig te wisselen.  Helemaal stram van stil te zitten, maar ja… in New York kende ik niemand en de cultuurshock was daar al enorm voor een wereldvreemd meisje als ik ;)  Ook al was ik toen al een jaar in het buitenland geweest, maar daar was de omgeving wel nogal beschermd.  Eenmaal in San Francisco ben ik uitgestapt en besloot in nooit ofte nimmer meer naar huis te gaan!  Ik had het helemaal gehad.  Gelukkig verbleven we daar meer dan lang genoeg om te bekomen van de reis en had ik een superreis! 

Maar na thuiskomst besloot ik nooit meer op een vliegtuig te stappen!  En zo geschiedde! Of toch bijna… 1 keer zijn we eens “gevlucht” naar Egypte rond de uitgerekende geboortetijd van Vlinderzus en 1 keer zijn we naar Oslo geweest om te bekomen van een moeilijke periode toen ik pas mijn diagnose kreeg van Chronisch Vermoeidheidssyndroom.  Maar ik heb een limiet van aantal vlieguren ;)  En een hoeveelheid vliegreizen binnen een bepaalde tijd hahaha…
 
Daarom gaan we graag naar de luchthaven.  Daar hangt altijd die leuke sfeer!  Van zodra ik uit de auto stap komt de geur van kerosine me al tegemoet.  Ik parkeer de auto ergens waar niemand anders staat.  Ik loop voorbij de brandweer, voorbij de VIP-parking waar de auto’s met chauffeur altijd met ronkende motor staan te wachten op hun belangrijke passagiers en neem meteen de eerste deur via de nieuwste hal (die vroeger de oude hal was).

Daar is het meestal leeg, behalve tijdens het hoogseizoen.  Ik loop dan nogal snel, of op mijn gemakje, en de mensen kijken soms raar.  “Die werkt hier” (alhoewel, ik draag geen badge) of “waar gaat die naartoe met zo weinig bagage?”.  Dat kan hoor, mijn man ging vroeger met het vliegtuig werken!  Maandag op, en vrijdag terug naar huis, met een klein koffertje en via de privéjet van zijn werk.  Dat was leuk voor de kinderen, de vriendjes begrepen dat niet zo goed.
We kennen ook wel wat mensen, bij de douane, bij de security, bij een aantal vliegtuigmaatschappijen.  We komen altijd wel bekenden tegen, na zovele jaren…

Op het grote bord kijk ik met de kinderen graag naar waar de mensen naartoe zouden gaan die er rondlopen.  Of waar we graag zelf op vakantie zouden gaan.   Naar de zon?  Naar de bergen?  Naar de zee?  Hoe lang zouden die mensen op vakantie gaan?  En als je hier aanschuift ga je naar daar.  Ze kennen de vliegtuigen allemaal: dat vliegtuig gaat naar ginder, en dat komt terug van daar.
En zo hebben wij elke keer een vakantiegevoel.  We eten iets in het grote glazen restaurant, en kijken vliegtuigjes.  En zonder zelf op vliegreis te zijn geweest, zijn we toch even weg…



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.