Pagina's

woensdag 31 oktober 2012

Budget

Ik ben geen "merken-mens".  Of toch, dat heb ik mezelf altijd wijsgemaakt.

Sinds ik thuis ben moet ik heel erg budgetteren.  Dus heel veel merkproducten kunnen we niet meer kopen. 
Maar door thuis te zijn heb ik meer voor mezelf moeten leren zorgen, aan mezelf moeten leren denken.
Niet alleen aan de praktische kant, maar ook gewoon leren van me-time in te lassen.

Vorige week kwam mijn zus op de koffie/thee en ik vertelde haar hoe geweldig ik de Dash Eco-dose liquid tabs vond (mag ik zomaar een merk noemen eigenlijk?).  En ze moest zo geweldig lachen om mijn uitleg!
Ik doe altijd mijn inkopen in de goedkopere supermarkten, en koop de meeste zaken van de huismerken.  Zo ook het wasmiddel omdat de kinderen heel gevoelig zijn en toevallig daar ook niet op reageerden. 
Maar het is nu eenmaal zo, je denkt "het is toch goedkoper" dus je giet automatisch meer product in je machine.  Doseerdop of niet. 
Van wasverzachter had ik wél Silan, dus daar gebruikte ik wel netjes de juiste dosis.
Goed, ik betaal misschien iets meer voor mijn Dash, maar ik gebruik wel de juiste dosis.  EN mijn kinderen kunnen er tegen.
Tot ik toevallig, door een pakketje van "Zininmeer" met allerlei kortingsbons en staaltjes, die Dash leerde kennen en ondervond dat de kinderen daar ook niet allergisch op reageerden. 

En toen viel het ons op hoeveel merkproducten we eigenlijk wel gebruikten in huis. 
- Voor de vaatwas omdat het nét dat ietsje meer glans geeft en beter afwast. 

- Tandpasta omdat we gevoelige tanden hebben.
- Voor onze huid omdat we dat ondervonden bij de verwenbeurten die we kado kregen bij de schoonheidsspecialiste en we daar écht baat bij hebben en de kinderen ook
- Voor onze gezichten altijd hetzelfde merk
- ...

Maar we vonden het wel knap van onszelf dat we zo netjes overal bonnetjes uitknippen en de acties in het oog houden en dan ook naar die bepaalde winkels rijden voor "onze" merken.
In het verleden deed ik dat nooit. 
In het verleden verdienden we meer dan genoeg, dan keek in de reclamefolders om te kijken wat ik nu nog ging kopen dat ik nog niet had (shame on me, ik weet het!).  Nu kijk ik om te kijken waar iets het meest voordelig is.

We hebben veel moeten leren, maar het is een sport geworden, een soort van hobby.  En we houden mekaar continue op de hoogte, de zusjes onder mekaar.  Gezellig zo!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.